Praktisk informasjon


Innleveringer og vakter – info til foresatte

Alle foresatte deltar ved julemarkedet 
Julemarkedet er de foresattes arrangement, og er et samarbeid hvor både ansatte ved skolen og barnehagen, foresatte og elevene bidrar. Resultatet er et flott julemarked som gir inntekter som kommer elevene til gode. Julemarkedet er også en fantastisk måte å vise fram skolen og barnehagen vår, til de som kan være interessert i å begynne her.

Hver familie bidrar med:
  • Salgsvarer (Håndlagde produkter, mat, godter og/eller delikatesser til en salgsverdi av 1000,-).
  • Vakt i forbindelse med markedet (1 riggevakt før eller etter markedet og 1 vakt på markedsdagen).
  • Loddsalg (alle elever ved skolen får utdelt 1 loddbok hver).
Lagekvelder
Det arrangeres felles lagekvelder/workshops/minikurs som man kan delta på for felles produksjon og som inspirasjon til egen produksjon. All produksjon inngår som del av den enkelte families varelevering. Følg med på info som sendes ut via skolen/ukebrev. Obs krever påmelding for å bli gjennomført.

Vakter
Alle bidrar med 2 vakter pr familie på 3-4 timer: Fortrinnsvis 1 salgsvakt på markedet og 1 riggevakt før eller etter markedet (tor-søn). Tilpassing gjøres for de familier som har behov (aleneforeldre oa). Elever fra 7-10 klasse har også egen vakt på markedet. Hver familie velger selv vakter ved å sette seg opp på digitale vaktlister som gjøres tilgjengelige i god tid før markedet. Endelig vaktliste skal være klar ca. 1 uke før julemarkedet. Har dere ikke satt dere på vakt, blir dere tildelt om ikke annet er avtalt spesielt. Det er viktig at ALLE stiller på oppsatt vakt! Er du forhindret fra å møte til oppsatt tid må du bytte innbyrdes og melde ifra. Følg forøvrig info som sendes ut fra julemarkedskomiteen via skolen. Har dere kapasitet, så meld dere gjerne som ringevakt/ekstravakt.

Salgsvarer 
Hjemmelaget, naturlig og økologisk er det vi ønsker. Det kan være mat til serveringsstedene, godter og delikatesser, eller øvrige salgsvarer som husflidsartikler, gaveartikler, julepynt, leker mv. Det kan gjerne være en kombinasjon som f.eks 20 smørbrød til kafe, og x antall salgsvarer til julerom el. Lag gjerne noe du selv ville kjøpt, eller kan tenke deg å gi bort. Er du god på noe, og har dere kapasitet så lag gjerne mye og lever mer enn minimum. Se også fanen «Tips til salgsvarer og godteri». PS: Det er lov å få hjelp av besteforeldre og andre som kanskje er gode på å lage ting.
Hver familie melder inn hva de vil levere via digitale varelister som gjøres tilgjengelig før høstferien. Dette for at komiteen skal få oversikt over at vi får de varene vi MÅ ha som f.eks mat til restaurant og kafe, samt at det letter planlegging for øvrige salgsboder.

Godteri og delikatesser
Pakkes pent og MÅ merkes med ingredienser med tanke på allergier. Pent innpakkede varer selger best! Disse leveres torsdagen kl. 15:00-20:00 mellom 5.- og 6.- klasserommet. Kun godter og delikatesser som MÅ stå kaldt samt ferskvarer som boller og brød leveres lørdag kl. 09.00-10.30 (OBS det er ingen kjølemulighet under markedet. Evt frosne brød må leveres i kjøleboks med fryseelementer).

Mat til spisesteder
All mat til spisesteder må merkes med innhold. Lag en lapp (A5 format er bra) som kan settes ved brettet/gryten slik at besøkende kan lese den. VIKTIG å merke alllergivennlig mat TYDELIG. Husk å merke alle fat, skåler gryter mv med navn og gjerne klasse slik at det blir lettere å returnere/få tilbake etter markedet.

Innlevering salgsvarer
  • Alle salgsvarer, godter og delikatesser som kan stå romtemperert leveres torsdag før markedet kl. 15:00-20:00 i gangen ved 5.- og 6.-klasserommet.
  • Ferskvarer/bakevarer og mat til spisesteder leveres direkte i salgsbod lørdag morgen 09-10:30. 
Kaker og smørbrød leveres i kaféen, i 4. klasserommet. Varmmat samt tilbehør som rundstykker og salat leveres til Restauranten i kantina/SFO. Ferske bakevarer som boller og brød leveres i Godt- og delikatesseboden i 8. klasserommet, underetasjen i ungdomsbygget. HUSK å få registrert at du har levert varene!
Legg gjerne ved en lapp med forslag til pris når du leverer, og om det er spesielle ønsker for presentasjon av varen. De som har ansvar for rommene setter prislapp på varene, og må i noen tilfeller gjøre justeringer ut fra pris på tilsvarende varer og erfaring av hva lignende produkter har blitt solgt for tidligere.

Forestillinger og billetter
Billetter til elevfremvisningene kan kjøpes i loddboden. OBS, begrenset antall plasser!
1100 Åpning :1-2 klasse synger i skolegården (gratis).
1230 1.forestilling: 3-4, 8-9 kl har fremvisning (billett kjøpes på forhånd i loddboden).
1430 2.forestilling: 5-6, 7 og 10 kl har fremvisning (billett kjøpes på forhånd i loddboden).
1200 og 1330 Dukkespill for de minste i barnehagen (betales i døren).

Parkering 
Parkering på markedsdagen er ved Rasta skole og Ekerud med gratis busser som kjører kontinuerlig til og fra skolen. Det er IKKE anledning til å parkere ved skolens parkering eller i borettslaget ved siden av. Vi oppfordrer de som har mulighet, til å gå eller reise kollektivt til skolen.

Loddsalg 
Loddbøker leveres ut etter høstferien. Hver elev på skolen (1-10 kl) får hver sin loddbok. Loddsalget har eget vippsnummer. Loddbøker og evt kontanter fra salget skal leveres i lukket pose, til klasselærer tirsdagen før markedet. ALLE loddbøker må leveres, også om det ikke er solgt noen lodd. Dette pga regnskap og innmeldinger.

Profil og antrekk 
Julemarkedet har en økologisk profil, med mat, dyr og hjemmelagde produkter, og vi ønsker å skape en god gammeldags hyggelig julestemning. Ha gjerne på plagg i naturmaterialer, strikket genser e.l. Står du på utevakt er det viktig med varme klær, og ta gjerne med en termos med varmt drikke. En vindjakke under en tykk ullgenser er fint ute.

Lyst til å bidra i julemarkedskomiteen?
Hvert år trenger vi nye folk i komiteen som kan påta seg et ansvarsområde; være seg en salgsbod ute eller inne, aktiviteter, drive kafè, grill eller restaurant, sørge for at parkering og shuttlebuss går som det skal, HMS og brannsikkerhet er på plass, PR/trykksaker, kasserer mv. Kanskje er du neste markeds leder? Vi har mange viktige og ulike oppgaver. Ansvarsinstruks med rammer og punktlister er utarbeidet for de ulike oppgavene. Se også fanen «Julemarkedskomite og riggegruppe».
Meld din interesse: julemarked.lorenskog@steinerskolen.no


Vi gleder oss
- til et stemningsfullt julemarked med mange flotte opplevelser for store og små!
Ta med godt humør. Alle bidrag betyr mye og sammen klarer vi å lage nok et fantastisk julemarked!

Vennlig hilsen julemarkedskomitéen